onsdag 16 november 2011

Älgbullar

Måndagens mat blev riktigt god! Älgbullar och palsternack-puré. Det är fint när man har en egen liten jägare som hämtar hem kött :)

Receptet hittade jag i senaste nummer av Glorian ruoka & viini. I receptet skulle det egentligen vara nöt malet kött som jag böt ut till älgkött och så gjorde jag en egen sås till. Rörde ihop en smet av malet kött, créme fraiche, färsk timjan, vitpeppar och salt. Stekte köttbullarna i stekpanna och satte dem sedan i en gryta. Hällde över lite matgrädde, soya och en buljongtärning. Så fick det hela putra tills bullarna var färdiga.



Till palsternack-purén behövdes 300g palsternacka, 300g potatis, 6dl mjölk, 2 vitlöks klyftor och 20g smör. Allt fick puttra på svag värme tills potatisen och palsternackan var mjuk. Tog bort 1dl vätska innan jag körde det hela i matberedaren.



Ha en skön onsdag alla kära läsare! Själv har jag blivit lite flunssig men kämpar på :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar